Interneti kujunemislugu (Nädal 2)

 Nähtus Interneti varasemast ajaloost, mis võiks tuttav olla

Interneti foorumite eelkäija, Usenet, oli edukas arutelusüsteem enne veebi algust. Platvorm võimaldas inimestel osaleda foorumites, ja arutada erinevatel teemadel ühendatud serverite võrgu kaudu. Usenet jaotati uudistegruppideks, kus räägiti näiteks tehonloogiast, teadusest või muudest aktuaalsetest sündmustest. Usenetil polnud võrreldes teatetahvlisüsteemiga (bulletin board system) kindlat administraatorit, mis tähendas, et seda ei kontrollitud ja igaüks sai hallata kohalikku serverit. Usenet pole tänapäeval nii tuntud ega populaarne, aga platvormi siiski kasutatakse. See on märkimisväärne nähtus internetiajaloos, sest Usenet "näitas", kuidas veebikogukonnad võivad tekkida ja koos areneda. Usenet on põnev näide Interneti algusaegadest ja sellest, kui palju see on tänapäevaseid foorumeid mõjutanud.

Nähtus Interneti ajaloost, mis on tänaseks kadunud

Interneti algusaastatel loodi protokoll nimega Gopher, mis muutis Internetis juurdepääsu infole mugavaks. Gopher töötati välja Minnesota ülikoolis 1991.aastal. See oli varajane WWW (World Wide Web) alternatiiv. Protokoll oli menüüpõhine, mida näiteks HTTP ei olnud. Võimaldas kasutajatel lihtsalt leida süsteemis teksti, pilte ja ka helifaile ning pakkus nendele failidele ligipääsu.. Gopher oli populaarne eriti just akadeemilistes ringkondades, teistega koostöö tegemiseks. Gopheri aeg jäi aga üürikeseks. Litsentsitasu oli inimestele murettekitav ning World Wide Web oli Gopheriga võrreldes paindlikum. WWW oli mitmekülgsem ja kasutajasõbralikum viis teabele ligi pääsemiseks. 1990. aastate lõpuks oli Gopher praktiliselt kadunud. Gopheri "elulugu" oli lühike, aga protokoll mängis siiski otsustavat rolli veebipõhises keskkonnas.

Kasutatud materjal:

https://en.wikipedia.org/wiki/Usenet
https://en.wikipedia.org/wiki/Gopher_(protocol)

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Võrkude rikkusː vabast tarkvarast vaba kultuurini (Nädal 10)

Andmeturveː tehnoloogia, koolitus ja reeglid (Nädal 14)

Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus (Nädal 12)