Võrkude rikkusː vabast tarkvarast vaba kultuurini (Nädal 10)

Arvustus: Anarchism Triumphant: Free Software and the Death of Copyright

Eben Mogleni 1999.a artikkel räägib tasuta tarkvara kohta ning arutleb intellektuaalomandi mõiste üle. Ta väidab, et vaba tarkvara tõus on tingitud inimeste autonoomiast ning sotsiaalsest liikumisest, kus püüdakse olla rohkem iseseisvamad. Sealjuures ta seab kahtluse alla intellektuaalomandi mõiste. Moglen ennustas, et tulevikus muutub vaba tarkvara domineerivaks. Toon välja kolm peamist mõtet, millega ma väga ei nõustu.

Väide, et vaba tarkvara põhjustaks nö "autoriõiguse surma" on minu meelest üsnagi vale. Tarkvara loojal või autoril on endal ise võimalus valida, mis litsentsi all tema tarkvara saaks kasutada. Sealjuures ei ole inimene isegi kohustatud enda tarkvara just vabaks tegema, kuid mõlemal juhul on olemas valik autoriõiguse litsentse, ning inimesel on olemas teatud piirini teadlik kontroll, mis tema tarkvaraga saab juhtuda.

Saan aru, et autor näeb "autoriõiguse surma" ka sellepärast, et tulevikus on vaba tarkvara domineeriv. Selles uskumuses olen ma ka pisut skeptiline. Nõustun, et juhul kui vaba tarkvara peaks tõesti domineerivaks saama tarkvaramaastikul, siis võivad autoriõiguse piirid tõesti häguneda, sest mulle tundub, et praeguste vaba tarkvarade litsentsid on veel "tundlikud" ning on olemas ka võimalus sattuda nö "hallile alale", kus intellektuaalomandi õigused võivad muutuda küsitavaks.

Ma ei tahaks ka väga uskuda, et vaba tarkvara peaks domineerivaks saama, vähemalt mitte lähiajal. Inimesed on enamasti enda harjumustes kinni ning kardetakse muutust. Kui seni oldakse rahul oldud tasuliste tarkvaradega, siis ei nähta põhjust minna üle nt vabavara peale. Arvan, et peaks toimuma mingi suur muudatus näiteks seadustes, et vaba tarkvara aktuaalseks muutuks.

Muul juhul nõustun ma autoriga. Nõustun tema sõnumiga, kus ta rõhutab vaba tarkvara olulisust. Tema arusaam ning analüüs on hästi läbimõeldud, kuid võib rohkem aega minna kuniks tema ennustused täituksid. Praeguses olukorras ei pruugi see muutus inimeste jaoks piisavalt esmatähtis veel olla.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Arendus- ja ärimudelid (Nädal 11)

Andmeturveː tehnoloogia, koolitus ja reeglid (Nädal 14)